L’adoració dels tres Reis Mags posa punt i final a les festes, però no a la tradició. Diuen que els tres savis de l’Orient (sabem que venien des de l’Orient perquè era el punt des d’on surt el Sol, segons diu Sant Mateu) es van trobar perquè hi havia un estel al cel que els anava indicant el camí cap a Betlem. Allà van trobar, en un humil pessebre, un nadó, envoltat de la seva família i alguns animals. Els Reis Mags (o matemàtics o astròlegs, la traducció de l’arameu al grec no queda clar) van oferir uns presents: or, encens i mirra.
Què signifiquen aquests presents?
L'or, com a ofrena a qui té el poder a la terra, és a dir, a un home; l'encens, que s'enlaira, com a referència a la condició divina de l'honorat; i finalment la mirra, un producte aromàtic que es fa servir per embalsamar, i que recorda, doncs, la condició mortal del Messies. Per tant, aquests reglas són símbols de Rei, Déu i Home. Al segle IV va fixar-se el nombre de reis: tres, per analogia amb els presents. Més tard, els donaren el nom de Melcior, Gaspar i Baltasar. El primer testimoni onomàstic el trobem en sant Apol·linar el Nou, en uns mosaics de Ravenna l’any 565 de la nostra era.
I com com presenten els tres savis els nostres Pessebres Vivents?
Tots els Pessebres Vivents mostren l’escena de l’Adoració. A Bàscara, al costat del riu Fluvià i enmig del seu magnífic entorn medieval; a Bigues i Riells a Breda, al costat del campanar; a Brunyola, fins i tot tenen una escena amb un campament reial on els nens entreguen la seva carta als savis d’Orient; a Calonge, els Reis entren al castell medieval; a Cànoves, els tres reis s’envolten d’escenes pròpies de la tradició catalana i de bíbliques; a Castell d’Aro -el primer de Catalunya-, Ses Majestats visiten el casc històric declarat Bé Cultural d’Interès Nacional; a Corró d’Avall, els tres savis componen l’escena que tots els nens i nenes esperen amb il·lusió; a Els Prats de Rei, els personatges parlen en una cuidada escena amb música pròpia; a Fontcoberta, els reis d’Orient visiten un entorn urbà i natural i la població de Jesús, l’adoració es representa enmig d’un costumari propi; a Joanetes, els reis no poden perdre’s. Venen guiats per l’estel més gran del món. A La Pobla de Lillet, envoltat del mercat d’oficis artesans i de quadres bíblics, els tres reis presenten els seus regals al Messies, lluny de l’infern i els diables. A La Torreta el pessebre té un recorregut per 6 escenes i els Reis són protagonistes en el Naixement. A Les Gunyoles del Penedès, els reis arriben a l’escena del Naixement i presenten els seus regals i a Les Torres de Fals, l’entorn natural fan més màgica l’escena de l’Adoració.
A l’Espluga de Francolí l’escena es representa en un dia de mercat, i toca fer safareig. D’entre la multitud destaquen uns misteriosos personatges muntats a camell. Busquen l’enviat, el fill del fuster, nascut de mare verge. A Linyola, enmig de música en directe i enregistrada i amb escenes pròpies amb el caganer i escena de les calderes del Pere Boter, els reis mags ofereixen els seus presents. A Maçanet de la Selva, els reis es presenten en un pessebre ple d’oficis tradicionals. A Manresa, l’establia remata el recorregut amb l’adoració dels Reis Mags, els pastors i els seus animals.
Martorelles, l’arribada de Ses Majestats figura com a escena principal als seus cartells. A la Masia de Castelló, els tres reis savis s’envolten de personatges amb oficis antics com ferrer, baster, llatadores, canyisser o fuster. A Món Benet, els reis visiten el Messies en un monestir. A Navata, l’Adoració dels reis en un entorn tan fantàstic és abans de la degustació de xocolata i a Pals, els tres savis fan les delícies de tots els nens i nenes. Els jardins del Castell de Peralada són l’escenari de l’arribada dels reis mags. A Peramola els mags de l’Orient apareixen pel Camí de les Fonts de Peramola. El Pessebre Vivent de Polinyà enlluerna l’arribada dels tres savis i a Premià de Dalt tothom els espera a l’espai natural de la Masia de la Cisa.
A Prullans de la Cerdanya, els tres personatges màgics visiten la Fira del Pessebre; a Salou, els tres reis visiten la població de Betlem del segle I. A Sant Feliu de Llobregat, el Palau Falguera és l’escenari de l’arribada d’aquests misteriosos personatges, envoltats de llum i de color; a Sant Feliu del Racó els reis visiten el nucli central del poble i a Sant Fost l’espai natural del Turó de can Teyà.
Sant Guim de la Plana representa l’escena el marc medieval i preciós del petit poble. A Sant Martí de Llémena i Sant Jaume dels Domenys l’escena és d’una gran magnificència, i a Sant Pere de Ribes, l’escena es representa cada any en diferents indrets de la vila. Sant Quintí de Mediona envolta l’escena d’oficis i tradicions populars. I a Santa Pau els reis visiten l’entorn medieval de la Vila Vella.
A Tona, l’espai natural dona la benvinguda als tres reis de l’Orient i a la Vila de Rupit els tres astrònoms es deixen enlluernar per la meravellosa fortificació. A Viladecans els tres reis van darrere de l’estel fins arribar a l’establia i a Vila Sacra les nostres protagonistes no deixen de meravellar-se del conjunt històric del Palau de l’Abat. A Vilavenut els tres mags honoren el Messies i tots els vilatans.
I a tots els pessebres es reviuen les escenes amb il·lusió i desitjos: un proper any millor.